3 minut läsning

Employee Generated Content - tre anledningar till varför det är kanon

I vårt nyhetsbrev för april nämnde vi den halvnya företeelsen med employee generated content (EGC), ett komplement till UGC eller influerarmarknadsföring.

Kristoffer Yi FredrikssonDigital Strateg20 maj, 2025

Det innebär, precis som det låter, att de anställda genererar innehåll till ett företags olika kommunikationskanaler. Bloggar, LinkedIn, Instagram, TikTok, kanske till och med en podd.

Tanken med att låta anställda göra det, istället för influerare (en svensk term för influencer btw), är att det skapar förtroende. Vid en första anblick kan det kännas lite komiskt, anställda är ju avlönade precis som influerare, men det ligger definitivt något i det.

Exklusivt material

Dels så är det populärt att skapa innehåll som visar vad som händer bakom kulisserna på företaget. Till exempel skulle det kunna visa hur nya kaffedrinkar tas fram, eller hur man tar emot godisleveransen på en biograf, eller varför inte hur inspelningen av senaste avsnittet av en populär serie såg ut från andra sidan kameran. Sånt dokumentärt material känns så klart mer äkta än en YouTuber som testar samma 3D-skrivare som alla andra YouTubers testar just nu.

Tydlig avsändare

Men det är också något befriande i hur tydlig kommunikationen blir när den har en tydlig avsändare. Ingen behöver säga de söndertjatade orden: “Den här posten är sponsrad, men jag hade rekommenderat produkten ändå”.
Den här posten är till exempel betald av Twofour, företaget där jag jobbar. Det jag skriver är menat att hjälpa våra kunder, att få dem att lära sig något nytt. Samma sak med vårt nyhetsbrev där vi först nämnde det här med EGC.

Om till exempel en anställd på en godisbutik rekommenderar att blanda gräddkolor med Haribo-nappar, så är det uppenbart ett försök att sälja mer, men samtidigt sätter de företagets rykte på spel på ett sätt som en betald influerare inte gör.

Förtroendebyggande

En tredje bra sak med EGC är att företaget får en chans att visa att deras anställda är experter som gillar vad de jobbar med. Personligen älskar jag de små handskrivna rekommendationerna man kan se i bokaffärer, där personalen tipsar om sina favoriter.

Det ger kunderna en chans att avgöra om företagets anställda vet vad de pratar om, om de har den kunskap man söker, och om deras smak ligger i linje med ens egen. EGC är ett bra komplement till traditionell marknadsföring (och influerarmarknadsföring borde räknas som traditionell vid det här laget). Men det kan inte helt ersätta den.

Se till att dra nytta av de fördelar ni som företag har, det vill säga att ni kan bjuda in bakom kulisserna, var tydliga med att ni själva är avsändaren, och lyft fram era anställda som experter.

Den som vill “levla upp” kör lite BGC - Boss Generated Content, som Spotify och Meta.

Mer läsning