Hjälp med UI / UX

Behöver du hjälp med hur din tjänst ser ut och upplevs på webben eller i appform? Eller kanske har du en idé om ett problem du skulle kunna lösa, men är osäker på hur det görs på ett så användarvänligt sätt som möjligt. Vi har flera decenniers erfarenhet av att hjälpa kunder med just de utmaningarna.

Vi som jobbar med interaktiv design pratar ofta om UI / UX, två förkortningar som står för User Interface (användargränssnitt) och User Experience (användarupplevelse).

Förenklat handlar UI om hur saker ser ut, och UX om hur de upplevs.

Vår process går till såhär

Du förklarar vad du vill åstadkomma, och vi lyssnar. Sedan tar vi fram grova skisser, så kallade wireframes (de kallas så eftersom de liknar trådskisser och representerar olika skärmar eller ramar).

Fördelen med wireframes är att det blir mycket enklare att säkerställa att vi är överens om vad som ska byggas när det finns något konkret att peka på. Ofta behövs det en justeringsrunda innan allt är klart.

När vi är överens om vad som ska göras är det dags för designfasen. Vi är vana vid att ta en grafisk profil som är framtagen för print och anpassa den för interaktiv media.

Det är väldigt stor skillnad på att designa för tryck, där allt ligger stilla, jämfört med webb där man måste ta hänsyn till mängder av skärmstorlekar, browserversioner och enheter. Allt det där kan vi, och precis som med wireframes krävs det ofta en eller två justeringsrundor innan allt är på plats.

Olika typer av design

Nytt från grunden

Har du en helt ny tjänst som behöver en app eller ett webbgränssnitt? Eller vill du bygga en ny webbplats till ditt företag och börjar med ett blankt papper? Vi tar fram en grafisk profil som fungerar sömlöst på alla skärmar, och självklart skapar vi en design som följer tillgänglighetsdirektivet.

Redesign

Du har en webbplats eller app som börjar kännas gammal, men en grafisk profil du är nöjd med. Vi utgår från den när vi skapar en ny och fräsch design som dessutom uppfyller WCAG-kraven.

Anpassning

Det finns en grafisk profil, eller till och med en färdig webbdesign, men nu ska den bli verklighet. Eller så behöver du lägga till ny funktionalitet som passar in i formspråket.

Olika typer av leverabler

Rubbet – Du har en idé och vill få den förverkligad.

Vi håller workshops för att sätta oss in i vad du vill ha. Sedan tar vi fram skisser och texter som förklarar lösningen och stämmer av med dig att vi har förstått rätt.

Därefter följer grafisk design och ytterligare förfiningar, teknisk arkitektur, val av admingränssnitt, var lösningen ska hostas och så vidare. Vi producerar, med dig i loopen under hela projektet (om du vill), för att slutligen lansera och stå för underhåll.

Förstudie – Du har en idé och vill konkretisera den.

Vi håller workshops och tar fram ett designdokument. Du kan välja vad som ska ingå, UX, UI, teknisk arkitektur, kostnadskalkyl. Därefter kan du gå vidare med oss, använda materialet för att söka finansiering, eller ta det vidare till någon annan.

Service - Du har något, men är inte helt nöjd.

Du får inte den hjälp du behöver från din nuvarande leverantör. Vi tar över projektet och löser problemen.

Vidareutveckling - Du har något som fungerar.

Du är nöjd med det du har, men vill gärna lägga till fler funktioner. För att kunna bygga vidare behöver vi först ta över projektet.

Tre vanliga UX-termer

Wireframes

Grova skisser som visar vilka funktioner en användare ska ha tillgång till, och i vilken ordning saker sker.

Proof of Concept (PoC)

Om det finns osäkerhet kring huruvida något är genomförbart över huvud taget, gör man en PoC. Om hela idén bygger på att det går att koppla en webbläsare mot en fjärrstyrd vattenkran, testar man det på det snabbaste sättet möjligt. Syftet är att undvika onödigt jobb, grundkonceptet ska helt enkelt bevisas.

Minimum Viable Product (MVP)

En MVP är lanseringsbar. Det är med andra ord inte en prototyp som ska utvärderas internt. Det handlar om att skala bort “bra att ha”-funktioner och bara skapa det som krävs för att någon ska vilja använda produkten eller tjänsten. Syftet är att göra en så kostnadseffektiv lansering som möjligt, börja skaffa användare och därefter bygga vidare med fler funktioner.

Den osynliga delen av bra design

UX omfattar saker som att navigationen är logisk, att det är lätt för användaren att förstå vad de kan göra med en app eller tjänst, och att allt beter sig på ett konsekvent sätt. Men en av de viktigaste delarna syns inte.

I en undersökning uppgav 88% av deltagarna att de var mindre benägna att återvända till en webbplats om de fick ett dåligt intryck av den. Detta handlar oftare om laddtider än hur “fint” det är. Ta stora, populära sajter som Reddit, Facebook, Flashback eller Aftonbladet. De ser alla rätt bedrövliga ut, men får ändå massor av trafik eftersom de gör vad de ska, på ett snabbt och smidigt sätt.

Det finns inga wireframes eller designskisser i världen som kan lösa laddtider, det måste byggas skarpt. Tack vare vår sammansättning kan vi allt som krävs för att optimera både funktionalitet och hastighet. Vi kan optimera kod, hantera servrar hos alla stora molnleverantörer, AWS, Google Cloud eller Azure och se till att bilder komprimeras automatiskt.

Du är din första användare

Nästan allt behöver ett admingränssnitt, och ju bättre det är, desto bättre innehåll kommer din tjänst eller produkt att ha, vilket i sin tur leder till nöjdare kunder. Tyvärr skippar många att lägga lite extra krut på just den delen. Vi uppmuntrar alltid våra kunder att ge administrationsgränssnitt lite extra omsorg. Det kan handla om hjälp med att översätta texter direkt i CMS:et eller att ta fram ett helt CRM.

Tre av våra UI / UX projekt

Vi hjälper gärna till

Fyll i dina uppgifter och skriv några rader om vad du behöver hjälp med – så hör vi av oss inom kort.

Jag samtycker till att ta emot marknadsföringskommunikation från Twofour. (Du kan när som helst avregistrera dig.) För mer information om hur vi behandlar personuppgifter via kontaktformuläret, vänligen läs vår integritetspolicy. *