Xiaomi och färden till Väster

I slutet av 2014 så utspelade det sig en liten debatt huruvida Xiaomi (Kinesiskt konsumentteknikföretag) skulle försöka ge sig på den Amerikanska marknaden under 2015.

Skrivet av
Kristoffer Yi Fredriksson - Digital strateg
Kristoffer Yi FredrikssonDigital Strateg13 feb, 2015

I går fick vi svaret — och på ett typiskt kinesiskt vis så var det inte i närheten av vad någon hade förväntat sig.

Det började med att Fred Wilson på AVC.com skrev:

På vilket John Gruber på Daring fireball svarade:

Någon med betydligt mer insikt i Xiaomi än båda dessa bloggare är Ben Thompson som driver bloggen Stratechery.com. Han skrev:

Hela artikeln är extremt läsvärd ifall du har något som helst intresse av konsumentteknik

Så vi har tre olika ståndpunkter:

Sedan igår vet vi svaret. Xiaomi lyckas göra så att alla tre har både rätt och fel på samma gång. Istället för att sälja mobiltelefoner så väljer de att sälja tillbehör som batteripack, hörlurar och motionsband. {medium right} På så vis slipper de hamna i den situation Apple och Samsung befinner sig i, med ständiga stämningar till höger och vänster. Istället för att lägga pengar på dyra advokater och licenser så kan de i lugn och ro bygga upp sitt varumärke med prisvärda prylar för den teknikintresserade.

Tittar man på en av de klassiska kurvorna[1] över hur ny teknik anammas så skulle jag vilja säga att Xiaomi tilltalar en kombination av grupp 1 och 3 med överslag mot 3. Det vill säga pragmatiska nerdar. I väst tänker vi gärna på nerdar som rika och det ligger nog mycket i det. Att "bang for the buck" skulle väga in i ett köpbeslut för nerd är inget vi lägger tankemöda på.

Klart man ska ha sig en Apple Watch, man e ju early adopter!

Men om man får tro Startechery, vilket jag gör, och om man har lite insikt i kinesisk kultur, vilket jag har, så vet man att det finns en enorm mängd människor i Kina som är mästare på att göra mycket av litet samt att en stor del av dessa är hängivna nerdar. Och där har du den pragmatiska nerden, Xiaomis fans, någon som vet att en early adopter betalar mer för en sämre produkt. Blundern som alla tre bloggarna härovan gör är att de applicerar ett västerländskt tänkande på Xiaomis strategi.

Mobiltelefonen är core business och det absolut coolaste man kan göra, tänker de, så självklart är det mobiltelefoner Xiaomi ska sälja i USA.

Och visst, jag tror gärna Xiaomi vill det. Men för att citera Sun Tzu:

Xiaomi är sena på bollen vad gäller mobiltelefoner. Att de blivit så stora i Kina är mycket tack vare att det finns stora skillnader mellan den Kinesiska marknaden och den i väst. De har utnyttjat luckorna väl och hittat sin grej

Att ta upp kampen med Apple och Google hade i bästa fall varit "att möta fienden på fältet" och i sämsta "att belägra en fortifierad stad", alltså gör de inte det.

I stället för att stånga sig blodiga så utnyttjar de sin styrka, förmågan att sälja bra saker med riktigt låg marginal. Det är snarare blue ocean än disruption och största skillnaden är internt affärsmässig snarare än konsumentriktad.

Om allt går som de vill kommer de nu i lugn och ro kunna etablera sitt varumärke i väst samtidigt som de fixar en massa markjobb. Distributionskanaler ska byggas, partnerskap ingås, organisationer byggas upp.

När allt det är klart kommer Xiaomis telefoner vara tillräckligt annorlunda för att till och med de mest inbitna Apple fans kommer att se skillnaden. Rätt licenser kommer att vara utredda och röd matta ligga utrullad för en lansering av en telefon för pragmatiska nerdar som jag.

[1]jag trodde att det fanns en standardiserad men så var tydligen inte fallet