Vad jag lärde mig på The Conference
En del matnyttigt, tre delar bekräftelse och en rejäl portion pepp!


Ska jag vara helt ärlig så lärde jag mig inte så värst mycket nytt på The Conference. Det blev mer en bekräftelse på att jag läser rätt bloggar...
När Ben Hammersley öppningstalade så fick han en del kritik för att vara elitistisk eller kanske snarare arrogant. Under frågestunden sa han att han längtade tills den dag som han skulle upfattas som tråkig. Elitist som jag är måste jag säga att han var rätt trist. Eller, ja, han var underhållande. Men att 2012 prata om att vi är cyborger för att vi har smart phones i fickan är knappast revolutionerande...
Maria Åkerlunds (från Ericsson ConsumerLab) tal om hur vår vardag ser ut hade inte heller några överraskningar men jag gillade hennes slutkläm:
Ett talande exempel var när hon frågade hur många som gillar att experimentera med mat och prova nya smaker. (nästan alla) Sen frågade hon när vi gjorde det senast. (en eveighet sedan) Vi har en bild av vilka vi vill vara och vart vi vill. Men vi kör vidare i samma gamla invanda hjulspår. Detta är antagligen nyckeln bakom alla matkassars framgång.
Någon som var inne på samma spår var Tine Thygesen (grundare av och CEO på Everplaces). Ge folk vad de vill ha, tillgodose behov, missbruka inte förtroenden och var lyhörd. Hon pratade i den intressanta "The Interest Graph" sessionen som Christiane Vejlø presenterade på ett elegant sätt:
Den Sydkoreanske konstnären Hojun Song stod för konferansens mest uppskattade framförande. En riktig love-in om hur lätt det kan vara att göra det omöjliga.