Vad behöver utvecklare veta om SEO?
Alla i kedjan tjänar på att ha grundläggande koll på SEO – och en stor del av det handlar om teknik.
Jag var nyligen på SearchStars, en ny SEO-konferens i Malmö, för att lära mig vad vi på TwoFour kan göra för att underlätta våra kunders SEO-arbete. Det visade sig vara en hel del.
Förutom de klassiska grunderna som att ge redaktörer möjlighet att sätta unika titlar på varje sida, enligt mönstret PRIMARY KEYWORD | SECONDARY KEYWORD | COMPANY NAME och att korrekt kunna markera upp H1 och H2, lyftes två viktiga områden för utvecklare fram.
Hastighet
Flera talare nämnde laddtider på <1 sekund som mål. Som tekniskt bevandrad kunde jag inte låta bli att fundera på om de talade om TTFP, TTFCR eller TTFI. Mitt råd är att följa RAIL-modellen, där målet är <1 sekund för TTFI. Ganska tufft med andra ord.
Här kan nya tekniker som caching med Service Workers eller AMP göra stor skillnad.
Vad det innebär
Under dagen blev det tydligt att en stor del av SEO-arbetet handlar om att implementera tredjepartstjänster för att analysera trafik, länkar och sökningar på/kring en sida. Problemet? Alla dessa tjänster sänker prestandan och försämrar användarupplevelsen.
Utmaningen är att balansera laddtider, vilket i sin tur kommer påverka hur högt den rankar både direkt och indirekt, mot hur mycket besökarinformation du vill ha för att förbättra innehållet. Lyckligtvis finns lösningar, och det leder oss till nästa punkt.
Event Streams
En presentation handlade om Five performance factors you need to know about in 2018, och en av dessa, event streams, erbjuder en lösning för att både samla data och undvika långsamma tredjepartsskript. Superförenklat handlar det om att som webbplatsägare ta full kontroll över hur besök trackas på domänen. Istället för att köra tunga tredjepartsskript låter du servern samla och dela data via API:er till olika analysverktyg, CRM-system och liknande.
Har du som utvecklar webb inte gått över till att jobba headless redan, så är det bäst att du antingen ser dig om efter ett nytt jobb eller tar tag i det. Dagarna då det gick an att skinna ett färdigt CMS som sen tog hand om allt meck är över. För övrigt är det dags att vi slutar kalla det "Headless" och istället säger API First för det är det som är kärnan i den kommande vågen av webbplatsbyggande. Vi har spelat in en podcast om SEO för dig som vill höra mer.