Så kan du tjäna pengar på en like-knapp

Den som aldrig frågar får inga svar. Hur NYC Taxi mer än dubblerade sin dricks genom en like knapp.

Skrivet av
Kristoffer Yi Fredriksson - Digital strateg
Kristoffer Yi FredrikssonDigital Strateg11 apr, 2014

Jaså? Du har femtioelvatusen likes? Wow... hur påverkar det din försäljning?

Ja, ni har hört det förut. Likes är inte detsamma som ökade intäkter. Det är inte ens detsamma som engagemang. Men sen läste jag en artikel där det stod att i NYC så har man mer än fördubblat dricksen i taxibilar genom att införa smarta like knappar.

Självklart är det inte Facebook knappar det handlar om. Nej, det är tre knappar som gör det lätt för kortbetalande taxiresenärer att betala 20%, 25% eller 30% i dricks via en touchscreen som är inbyggd i taxisätet. Innan dessa knappar infördes var genomsnittet folk betalade i dricks 10%. Nu är det 22%. Läs själva och förundras över hur oviktig grafisk form är.

Så vad har du för nytta av detta?

Jo, om du någonstans i din affär har en möjlighet att få folk att betala mer genom ett knapptryck så skall du ta den chansen. Har onlinepizza.se detta? Erbjuder Tictail det? YouTube? Teknikkostnaden är i stort sett noll för den som tar fram ett betalsystem. Den faktiska kostnaden för att ha en eller fler knappar extra liggande på en webbsida ÄR noll.

En dröm jag har är att få hjälpa Lunds stad med en "Tacka parken" kampanj. Varje år samlas mellan 20 000 och 30 000 människor i Lunds stadspark för att fira valborg. Ge dem möjligheten att lämna dricks till parken. Sätt upp skyltar med URLar till Flattr knappar. Ha en sida med hur mycket pengar som kommer in varje timme, jämför år för år, animera grafer och staplar.

Var sen jättetydlig med vad pengarna går till. En ny gunga, en parkbänk med inskription, ett näsduksträd.