Så hade jag tjänat pengar på Pinterest
Jag gillar Pinterest. Jag har enda sedan barnsben samlat på färgglada saker och hängt upp dem på en vägg. Pinterest är en digital version av min pojkrumsvägg. Därför blev jag ledsen när en våg av "Så bygger du ditt varumärke på Pinterest" poster sköljde in över mitt RSS-flöde.


Jag gillar Pinterest. Jag har enda sedan barnsben samlat på färgglada saker och hängt upp dem på en vägg. Pinterest är en digital version av min pojkrumsvägg. Därför blev jag ledsen när en våg av "Så bygger du ditt varumärke på Pinterest" poster sköljde in över mitt RSS-flöde.
Så jag blev glad när Sydsvenskan hade en artikel som inte var sälj, sälj, sälj utan tog upp Pinterest som fenomen. Men jag blev lite ledsen att Herr Ekström inte ringde och frågade mig om Pinterests inkomstmodell.
Om jag hade fått frågan hade jag svarat såhär:
Var Pinterests inkomster mitt ansvar så hade jag berättat för alla hur extremt väldefinierad målgrupp vi har. Vill du nå folk som älskar tavelramar och drömmer om en välklädd man? Nån som älskar longboards och dobermans? Barnfamilj som vill åka till Egypten? Inga problem, på Pinterest kan vi se till att lägga din produkt mitt framför ögonen på exakt den du vill.
Vi vet vilken position på skärmen som ger flest klick. Vi vet hur en bild skall se ut för att delas. Vi vet vem som är en influencer här i den uppkopplade världen.
Det jag hade sagt till mina medägare på Pinterest hade varit något helt annat. Sitt still i båten. Dra in så mycket folk som möjligt med så lite riskkapital som möjligt. Börja för guds skull inte sälja annonser. Snart blir vi uppköpta av någon av de stora och sen skall vi dricka båtdrinkar i Västindien tills vi svettas kokosmjölk.