Så började vi med WordPress

För länge sen (i webbsamanhang) satt den del av TwoFour som på den tiden hette Bronson ID och funderade på om man inte kunde använda WordPress som ett billigt CMS alternativ till små webbsidor.

Kristoffer Yi FredrikssonDigital Strateg11 apr, 2014

Det kan låte lite fånigt idag när ALLA kör med WordPress som CMS men på den tiden var det en oväntad tanke.

En blogg, som CMS, för en riktig sida.

Det dök upp ett tillfälle med en liten kund som var beredd att testa. Jag hade ljugit om jag sa att det var lätt men å andra sidan var det inte svårare än något annat CMS vi arbetade med. I vissa fall var det betydligt enklare. Pages fanns inte. Att bygga menyer med trädstruktur etc krävde en del masserande.

Men det var en tillräckligt bra erfarenhet för att vi skulle använda WordPress som CMS till vår egen webbplats. Allt eftersom åren gick så använde vi WordPress mer och mer och blev bättre och bättre på det. samtidigt utvecklades WordPress allt mer mot att serva dem som använde det som ett traditionellt CMS.

Vi märkt en enorm skillnad i insäljningsarbetet under de år som vi jobbat med WordPress. Vi brukade mötas av lite undrande miner när vi föreslog ett bloggverktyg istället för något av de traditionella CMSen. Oftast fick vi nej. Till små kampanjer var det OK och hade som extra bonus ett inbyggt "Skicka in ditt förslag" flöde i och med WordPress välbyggda kommentarsfunktion.

Sen 2011 så kom Resurs Bank till oss och hade WordPress som krav i specen.

Även om vi märkt att marknaden mognat rejält så var det lite av en överraskning. Hur som helst så var det skönt att kunna säga att vi hade flera års erfarenhet av WordPress. Att vi lärt oss av tidiga misstag, att vi tagit fram interna "best practice" riktlinjer, att vi jobbat med och skrivit ett flertal plug-ins.

Att vi är WordPress experter helt enkelt. För det är vi. Och det känns just nu som helt rätt sak att vara.