Hur jag ville sälja hamburgare
Hur säljer man snabbmat? Jag vet.


För flera år sedan retade jag mig på hamburgerkedjornas, i mitt tycke, märkliga on-line kampanjer.
Som jag ser det borde en kampanj anspela på en produkts styrkor och visa dem på ett sätt som gör att folk vill prata om dem. I mina ögon är hamburgerkedjornas styrkor följande
- Har man varit på en så har man varit på alla. Är man trött och lite vilsen kan det vara otroligt befriande att glida in på en välkänd plats och beställa något man känner till.
- Som småbarnsförälder har jag insett hur skönt det är med en plats där ingen tar av sig jackan och där barnen kan leva rövare utan att någon höjer på ögonbrynen.
- När man tröttnat på att käka grillad silkeslarv kan en ostburgare sitta riktigt fint. Har man sett "Ett päron till farsa i Europa" och är lite orolig för att högstadiefranskan inte är på topp så kan en kycklingburgare vare ett välkommet alternativ till farliga kypare.
Inget konstigt så långt. Men hur kan kommunicera detta på ett smidigt sätt?
Min idé (och detta var innan jag hörde talas om FourSquare, Gowalla etc etc) var att man skulle kunna tagga all de restauranger man ätit på. Hade man varit på alla i en stad så blev man Borgmästare där. Käkat på alla i ett landskap och du är landshövding osv.
Riktigt kul blir det om man kan få in all som finns i hela världen. Ätit på en restaurang i varje EU land? Grattis! T-shirt kommer på posten.
Sen kör man på med high-scorelistor för varje vecka/månad/år
Lite gamification och locationbased hallabaloo helt enkelt.
Jag försökte att sälja in idén till en av de stora jättarna men detta var innan Bronsonid gått ihop med TwoFour. På den tiden hade vi ingen säljstab att tala om så jag lyckades aldrig få till ett möte.
Jag tycker fortfarande det är en rolig idé och jag var länge säker på att någon av dem skulle komma på den själva.