Hårdvara äter upp världen
Folk som verkligen tar mjukvara på allvar, bör göra sin egen hårdvara – sa Alan Kay, och citerades av Steve Jobs när Apples iPhone presenterades för första gången.


Fyra år senare skrev Marc Andreessen att Mjukvara äter upp världen och den synvinkeln har sedan dess varit den dominanta. Ända tills… eller OK, det är fortfarande den dominanta synvinkeln. Men på senare tid har jag sett folk ifrågasätta denna fokus på mjukvara som alfa och omega.
Som jag sagt de senaste åren så är det bandbredd och processorkraft som ligger som drivande faktor bakom alla framsteg inom mjukvara. Google Duplex, Machine Learning, självkörande bilar, fotografering i dåligt ljus, Uber, Memojis, AR stickers i Snapchat. Listan på saker som inte varit möjliga ifall inte Moores lag malt på i sin skoningslösa envishet går att göra lång.
En som inte är särskilt imponerad av dagens mjukvara är spelutvecklaren Jonathan Blow, som i ett tal på en spelutvecklarkonferens i Moskva går hårt åt pålitligheten i dagens teknik. Han säger även att:
Software has been riding on immense hardware improvement, so it looks like it’s doing okay.
En annan som uppmärksammar detta är AI forskaren Richard S Sutton, som i sin bloggpost The Bitter Lesson skriver
The biggest lesson that can be read from 70 years of AI research is that general methods that leverage computation are ultimately the most effective, and by a large margin. The ultimate reason for this is Moore's law, or rather its generalization of continued exponentially falling cost per unit of computation.
Jag har länkat hans post i botten av denna sidan och jag tycker du ska ta dig tid att läsa den. I korthet säger han att eftersom hårdvara hela tiden blir snabbare och billigare så kommer det inom en överskådlig framtid bli möjligt att med rått våld beräkna saker vi idag anser omöjliga. Alla tid som spenderas på att göra smarta sätt att komma runt problem är bortslösad. Hårdvara kommer lösa allt, med råge.
Precis som Flash blev redundant på grund av bättre hårdvara har nu de flesta native appar blivit överflödiga av samma anledning. Jag har skrivit om detta tidigare, att Flash löste samma problem som Appar löste flera år senare och på ett snarlikt sätt. För att kompensera för bristfällig hårdvara tvingades vi utveckla små paket av kod som tilläts ta över hela processorn, multitasking på telefoner är relativt nytt.
På samma sätt som med AI så har Moores lag gjort det möjligt att göra det mesta direkt i en browser utan krav på installationer och strikta app stores. Idag är det fullt möjligt att göra en modern bank-app eller podcastspelare som Progressive Web App. Fördelarna för utvecklingskostnader, underhåll , on-boarding och självständighet är enorma.
Fördjupa dig
Steve Jobs
Why Software is Eating the World
Hur mycket hårdvara krävs för ett Duplexsamtal?
Bandbredd och processorkraft
The Bitter Lesson
Jonathan Blow
Appar är Flash
Vad är en Progressive Web App
En anledning att välja webb
Ännu en anledning att välja webb, särskilt som bank
Ytterligare en anledning att välja webb
Ett podcastavsnitt om bland annat hårdvara