Som jag skrev tidigare så är jag väldigt imponerad av Googles VR-lösning – Cardboard, så när jag såg att McD skulle göra ett experiment med en variant av den i sina barnmenyer blev jag intresserad.
Min vana trogen gick jag in på diverse app stores och sökte efter McD's skidspelsapp. Helt förgäves, ingen app stod att finna.
Så kom sportlovsveckan och det visade sig att McD istället för en app valt att lägga spelet på webben. Dvs, inte som något att ladda hem och installera på egen hand, vilket väl inte ens funkat för iOS, utan som ett webbspel. POW! Rätt i browsern.
Efter att ha tänkt efter en stund kom jag fram till en lista med anledningar till varför detta var ett smart drag
Det är självklart fullt möjligt att McD i framtiden väljer att göra en helt vanlig app. De verkar vara ohälsosamt nyfikna på VR. Sen är det onekligen så att lockelsen att “finnas på app store” fortfarande är stor. Och det finns åtminstone en svag punkt med webben som VR-plattform (det går inte att ändra avståndet mellan de virtuella kamerorna beroende på vilken Cardboard-version som är inställd på telefonen)
Men för en webbkamera som jag känns det riktigt kul att se ett globalt varumärke skapa en VR-upplevelse som är helt webbdriven.