Feature phone

Vem leder vem, plattformen eller innehållet?

Skrivet av
Kristoffer Yi Fredriksson - Digital strateg
Kristoffer Yi FredrikssonDigital Strateg15 jun, 2015

Häromdagen slog The Verge fast att hela musikindustrin bara är en feature på iPhone. Inte nog med det ALL media överallt kommer sugas in i Apples hårdmjukvaruplattform och ingen kan göra något åt det. Med sin nya nyhetsapp News kommer Apple (enligt The Verge) förvandla världens ledande tidningar till en punkt i listan över argument för att äga en iPhone:

In one fell swoop, Apple’s taken the entire media machine and turned it into just another feature of the iPhone.

Argumentet för att det förhåller sig på detta viset är enkelt och svårt att inte hålla med om.

Apple News doesn’t need to make any money, ever. It just needs to make the experience of using an iPhone slightly better, so that people keep buying iPhones.

Senare samma dag läser jag om Facebooks nylanserade nyhetsfunktion. Kommer du ihåg den? Lanserades med pompa och står för några veckor sedan med löfte om ögonblicklig laddning av nyhetsartiklar fulla med interaktiva bilder etcetera. Du är förlåten ifall du glömt det, för tjänsten har inte direkt flugit ur startblocken.

Facebook posts links to all the Instant Articles here. BuzzFeed, The Atlantic, National Geographic, NBC, and The New York Times have shared Instant Articles stories (one each) so far, but The Guardian, BBC, Spiegel Online, and Bild have not.

No new stories have been published since launch.

Sedan den artikeln skrevs har i ärlighetens namn två nya tillkommit. Men det väcker en intressant tanke. Vad händer om de stora tidningarna säger nej? Då har Facebook lagt en massa tid på att ta fram ett skräddarsytt interface för artikelpublicering som ingen använder. Det råder förvisso ingen brist på pengar hos Facebook, men deras oförmåga att ta fram en ny tjänst börjar bli oroväckande.

Mer intressant är den totala utsmetningen av tydliga skiljelinjer plattformarna emellan. I en träffande artikel skriver WIRED angående Google och Apples utvecklarkonferenser att alla har samma planer för teknik

Virtually everything Apple announced, someone’s done before. Split-screen multitasking! Samsung did it. A smart, context-aware personal assistant! Google. Snap two full-screen windows! Microsoft. Natural-language search! Google and Microsoft. Pin tabs! Chrome. Music! Pick your favorite of a hundred streaming music apps. Powerful notes app! Transit directions! Rewards programs for mobile payments! A news reader! Old, old, old, and old.

Detta är tveklöst något bra.
In many ways, this sameness is a good thing. There’s no reason to come up with weird new ways to show two apps side by side when the Windows way works just fine, and thank goodness Android ditched its copy-paste setup for Apple’s obviously better method.

Om vi som konsumenter kan förvänta oss i stort sätt identiska tjänster oavsett vilken plattform vi väljer så kan vi basera våra beslut på andra kriterier. Vad det nu blir.

Men vad säger det om påståendet att musik och nyheter numera bara är punkter i Apples specifikationslista för iPhone? Om allting finns tillgängligt på alla plattformar så är det väl återigen unikt innehåll som blir kung? Apple har pengarna, kontakterna och coolhetsfaktorn att få Taylor Swift att skriva på. Kan de göra detsamma för New York Times? För vad är en plattform utan innehåll?

Testa att gå en dag med din telefon i flygplansläge. Hur kul var det? Världens tjusigaste nyhetsaggregator utan nyheter är bara en uppsättning stilmallar som ingen bryr sig om. Jag skulle vilja se fler försök från tidningar att slänga upp rejäla betalväggar i stil med den som restes i Nederländerna för drygt ett år sedan. Men det krävs att alla är med om det ska ha en chans.

För visst är det märkligt att vi hittills inte kommit på något bättre sätt att tjäna pengar på nätet än reklam? Ingen gillar ju reklam. När nu Apple dessutom gett tummen upp till annonsblockering i Safari på iOS så börjar detta bli en allt större fråga.

Income from advertising is declining, the competition of Facebook and Google is very strong, 41% of the younger people are already using ad-blocking plugins, more and more kids are browsing in incognito mode, leaving no cookies at all, and native advertising makes readers and journalists alike very uncomfortable.

Saxat från läsvärd post om det Nederländska betalväggsprojektet.

Med tanke på att folk är beredda att betala pengar för att *slippa* reklam samtidigt som de är villiga att betala för innehåll de gillar så borde det finnas en möjlighet att kombinera de två sakerna till något som är bra för alla? Som det Nederländska exemplet. För en sak är jag säker på, att dra igång ett innehållsaggregeringsprojekt utan att ha koll på intäktsmodellen kommer vara ett minne blott om några år.