F-mönstret och webben

För lite drygt ett år sedan stötte jag på begreppet “F-mönstret” ett par gånger. Det verkade råda en viss förvirring om vad det innebar. De flesta verkade tro att det betydde att man inte kunde lägga saker till höger på en webbsida. Det var fel.

Skrivet av
Kristoffer Yi Fredriksson - Digital strateg
Kristoffer Yi FredrikssonDigital Strateg10 apr, 2014

Under min pappaledighet bestämde jag mig för att en gång för alla reda ut vad f-mönstret innebar för mig som webbarbetare.

Efter en snabb googling hittade jag uttryckets ursprung. Inte helt oväntat visade det sig vara den gamle usabilityräven Jakob Nielsen som låg bakom. På hans sida kan man se tre bilder som tydligt visar F-mönstret in action. (Det är den bilden som ligger ovan)

Men om man kollar lite nogrannare och läser texten märker man att det inte handlar om hur en besökare scannar av en webbsida. Det verkar enbart handla om hur en besökare läser en text på en webbsida. Eller?

För att vara helt på den säkra sidan så mailade jag Herr Nielsen och frågade. Jovisst, sa han, helt rätt. F-mönstret handlar enbart om hur man läser en text på en webbsida. Sen är det fortfarande en bra idé att inte lägga viktiga saker långt till höger på en sida, men det är ett kapitel för sig.

Så, summa summarum. F-mönstret är en copyfråga. Man ska dela in sin text i korta stycken och inleda varje stycke med en mening som sammanfattar stycket, gärna i fet stil.

Sen behöver man inte vara rädd för att lägga information ute till höger. Det finns sätt att komma runt det faktum att folk inte vanligtvis tittar så mycket ute i högerkanten. Men det får jag ta en annan gång.