Den kontextuella webben
Dagens teknik gör det möjligt att vända upp och ner på interaktionsmodellen.


I tidigare post skrev jag om hur en interaktionsmodell som liknar en naturlig dialog (nästa steg inom HCI) mellan användare och system blir allt vanligare.
En annan aspekt av det är den kontextuella webben. För precis som vi förväntar oss att en människa ska förstå vad vi menar och be om mer information i de fall något är otydligt så blir vi inte överraskade om personen i fråga kan föreslå något baserat på rådande omständigheter.
Ett enkelt exempel:
Jag går in på min lokala matvarubutiks webbplats hemifrån. Vi kan anta att jag vill veta öppettider, telefonnummer och adress.
Jag går in på samma sida inne i affären. Troligtvis vill jag se erbjudanden, helst de som är knutna till mitt kundkort. Eventuellt vill jag ha kollinumret på det paket jag är dr för att hämta.
>Det är med andra ord systemet som, med hjälp av rådande omständigheter, lyfter upp relevant information istället för att låta besökaren leta sig fram via ett gränssnitt.
Google lägger en enormt massa krut på detta tänk med deras Google Now. De valde bara att ta fasta på tidsaspekten i sin namngivning snarare än plats.