De nya bankerna och internet

Bankerna är på väg att genomgå en drastisk förändring. Här är ett "snapshot" på dagsläget.

Skrivet av
Kristoffer Yi Fredriksson - Digital strateg
Kristoffer Yi FredrikssonDigital Strateg11 apr, 2014

Vi har en uppstickarbank som kund här på Twofour. Det i sin tur har lett till att jag läser lite extra när det dyker upp något nytt som rör betalningar. Det i sin tur har fått mig att fundera på om inte uppstickarbanker är ett utdöende släkte. Inte så att de kommer försvinna, tvärtom. Jag tror att det vi ser nu är en klassisk disruption.

Idag kan nästan varje svensk räkna upp storbankerna utan något större huvudbry. Men sen då? Hur många uppstickarbanker känner du till? Det som händer nu är att de nya bankerna tar över de jobbiga kunderna och att storbankerna tycker det är ganska okej. De var knappt värda besväret. 85 % av intäkterna kommer från storföretag, villalån etc.

Men snart kommer de nya bankerna att börja låna ut till folk som vill köpa en bostadsrätt. "Jaja," tänker storbanken, vi får profilera oss lite hårdare mot företagskunder. Kanske sno några från en konkurrent. Pusha för våra villalån och pensionsfonder."

Och så går det. De nya äter upp basen och de gamla flyr "uppåt". Tillslut finns det ingenstans att ta vägen och de nya är de stora och de stora får gå ihop med varan eller göra radikala dyra och ovana förändringar.

Samtidigt så kommer de nya bankerna med nya lösningar på nya problem. Klarna har tagit världen med storm genom att slå ihop fakturaköp och avbetalning och paketerat det som en e-handelslösning.

iZettle (numera uppköpt och omdöpt) har gjort ett rejält insteg på terminalmarknaden och kommer fortsätta att jobba med lösningar för mobila betalningar.

PayPal och Square gör samma sak fast i USA. Än så länge är de alla beroende av de stora Kreditkortsföretagen och det i sin tur innebär att kostnaderna per transaktion inte kan bli hur låga som helst.

Stripe är ett sorts iZettle för webben.

I staterna flexar Simple på musklerna. (De har sedan denna artikeln skrevs blivit uppköpta och nedlagda med mindre lyckade bieffekter)

Payd by Payson låter folk överföra pengar till Facebook-konton.

Storbankernas samarbete med Swish-projektet är ett smart drag. (Storbankerna förresten… Länsförsäkringar?) Hur som, Swish har en styrka som ingen mobil kortbetalningslösning kan konkurrera med: Noll avgifter. Bra att de börjar på bottnen men det finns stora chanser att de börjar jobba sig upp inom en snar framtid.

Swedbanks Bart verkar för krångligt för att slå igenom på bred front. (Edit: som sagt) Men jag gillar att de har satt QR-koden i rätt ände.

Det är ett spännande område där mycket står på spel. Väl värt att hålla ett öga på, om inte annat för att se lite klassisk disruption.