4 min läsning

Cookiedöden BONUS: Jo, cookien är fortfarande döende

I slutet av juli rapporterades det att Google inte skulle döda cookies. Det var varken sant eller falskt – bara ett missförstånd.

Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg5 aug, 2024

På grund av en föga överraskande händelseutveckling, men framför allt slentrianmässigt rapporterande från media, kommer här en kort förklaring av varför rapporterna om Cookiens överlevnad är överdrivna.

TL;DR

  1. Google är inte drivande i kampen mot tredjepartscookien
  2. De har inte beslutat att rädda den, de fick bara inte ersätta den med en egen version
  3. Detta är påtvingat utifrån och dåligt för Google

Google gick mycket riktigt ut och sa att de ändrat sig om att blockera tredjepartscookies som standard i sin webbläsare Chrome. Ni som har läst vår serie om cookiedöden vet att detta för det första inte var frivilligt; det var påtvingat av Storbritanniens konkurrensverk, och för det andra var det ett bakslag, eftersom Google utvecklat ett eget system som de skulle ha fått monopol på – vilket var anledningen till att Storbritanniens konkurrensverk blandade sig i.

Detta säger Google såklart inte rakt ut eftersom det skulle visa att de är sårbara nu när regeringar runt om i världen tröttnat på att räknenissar i Kalifornien ensidigt fattar beslut som får effekter på hela samhällen. Sånt kan få aktien att dyka.

Vad som hände var att Google planerade att lansera ett inhägnat alternativ till tredjepartscookien, där det mesta skulle tuffa vidare som vanligt, med den skillnaden att istället för en uppsjö skumraskbolag som “hanterar” dina privata uppgifter, så blir det Google. Storbritanniens konkurrensverk sa: “Nej du, den gubben går inte,” och istället för att slänga allt de byggt, planerar nu Google att låta folk välja själva.

Det kommer med andra ord dyka upp ett fönster som frågar om folk tycker det är okej att ett gäng företag sparar, och säljer, en lista på alla sidor du besöker, eller om du hellre slipper det. Antagligen får du alternativet att ingå i Googles nätverk för mer relevant reklam.

Förmodligen får detta samma effekt som när Facebook tvingades ge sina användare samma val på iOS: 96% kommer säga nej till att få sin information insamlad och såld till högstbjudande. Tredjepartscookien är med andra ord döende, oavsett vad Axios skriver. Det var aldrig företaget Google som ville döda den; det är vi människor som inte vill ha dem. Detta är bra.

Du som vill hjälpa till kan redan idag göra följande:

  1. Gå in bland inställningarna i din webbläsare och klicka runt tills du hittar var du kan blockera tredjepartscookies och gör det.
  2. Skaffa dig en bra adblocker