Charge!
En lista med tre tillfällen när det kan vara berättigat att ge bort saker "gratis" på nätet.


Jag märker att det snackas allt mer om ”affären” och allt mindre om ”free!”. Samtidigt så eroderas allt fler ”freemium” tjänster enligt vad jag valt att kalla debasium modellen. Det vill säga, om det du erbjuder gratis är så bra att folk inte konverterar till premium tjänsten så är tillslut den enda utvägen att försämra gratisversionen.
Microsoft var banbrytande när de började plocka bort värden från sin gratisdel av Xbox LIVE. Spotify är väl inne på sin tredje försämring nu. Eller som någon så elegant uttryckte det:
> Du tjänar inte pengar på att skapa användare, för att tjäna pengar ska du skapa kunder.
Men jo, javisst. Det finns ett korn av sanning i ”freemium” modellen, annars hade den väl inte föregåtts av det gamla uttrycket .
> "Det vi förlorar på gungorna får vi ta igen på karusellerna”.
Det finns tre tillfällen då det går utmärkt att ge bort saker gratis:
1: Det man ger bort är reklam
Om man säljer flygresor är det bara dumt att inte låta vem som helst bygga en tjänst där ens flygresor listas. En större marknad ökar chansen till försäljning vilket kan bekosta byggandet och underhållet av öppna APIs. Ett annat exempel är att man startar en blogg eller tjänst i syfte att marknadsföra sig själv. Pengarna tjänar man på bokförsäljning, föredrag eller helt vanliga projekt mot kund.
2: Du säljer bannerplats och användardata
Besökaren är varan och annonsörerna är målgruppen. Varan lockas med en bra tjänst eller produkt (tänk Facebook och Metro). Här gäller det att antingen vara hyperrelevant i alla led eller att ha en tillräckligt stor volym för att det ska vara värt ett skott i blindo. Google och Facebook lyckas med att vara båda samtidigt. Märk väl att ingen av dem ger bort sin vara (annonsutrymme) gratis i någon större mening samt att Facebook dessutom drar in riskkapital med jämna mellanrum.
3: Tigg
eller användarfinansiera om du så vill. Gör som Wikipedia och be om pengar från de som använder din tjänst. Då kan du med rätta säga dig vara oberoende. Problemet är ifall folk inte bryr sig. Ibland önskar jag att de stängde ner Wikipedia i en vecka för att visa hur otroligt viktiga de är.