Automatisera din kundvård
Jag har nyss bytt mobiloperatör och ganska snabbt gick det fel. Men tack vare lite smart automatisering blev det ett lyckligt slut.


Som van globe trotter har jag sällan särskilt mycket pengar på mitt kort. Det straffade sig när hallon skulle dra pengar nu i månadsskiftet. Men istället för att — som de flesta operatörer — skicka en faktura med straffavgift så skickade hallon ett SMS och bad mig föra över pengar till kortet.
Tänk om banker kunde vara lika kundorienterade.
Vi har nog alla varit med om att kortet övertrasseras och fåt beskedet att banken tagit ut en straffavgift på över 100% trots att pengarna funnits how banken men på ett annat konot.
Hur glad hade jag inte blivit om de skickat ett SMS med frågan:
>Hej, vill du betala 180 kr extra eller är det okej att vi för över pengar till ditt kort? mvh Din Bank
Visst drömmer jag om att en riktig människa svarar mig så fort jag ringer kundservice och att den jag pratar med har mandat att göra rätt. Men det finns gott om enkla saker som kan automatiseras och som gör att telefonsamtalet blir överflödigt.